Аутор
Предраг Ђоковић,
29.1.2021.год
Паламине доктрине и исихазам
Питања на Цариградским
саборима којима је председавао Цар Јован VI Кантакузин:
1.Постоји ли у Богу
разлика између суштине и енергије?
2.Ако постоји, да ли
је енергија створена или нестворена?
3.Ако је енергија
нестворена, како се може избећи сложеност у Богу?
4.Може ли се на
енергију применити назив божанство, а да се избегне дитеизам?
5.Да ли је правилно
рећи да суштина надилази енергију?
6.Пошто постоји
заједничарење у Богу, да ли је оно заједничарење у суштини или у енергији?
Након подуже расправе,
сабор закључује да у Богу постоји разликовање између суштине и енергије и да је
божанска енергија нестворена, потврђујући правоверност паламовске доктрине.
Ипак, и после сабора се настављају критике, како од православних тако и
католичких теолога. Грчки теолог Григорије Акиндин окривљује Григорија Паламу,
за мешање природа. Он не допушта разлику између суштине и енергије, што је за
њега исто, и негира могућност учествовања или обожења. Католички теолози такође
критикују Паламину теорију да подразумева одвајање суштине и енергија у
божанству.
Одговоре приредио - аутор:
1. Енергија зависи од
суштине. О сваком дешавању које се дешава на Земљи, претпоставља се насупрот
њега Божја суштина. У зависности од тога да ли је дешавање негативно према
Божјој суштини опредељује се енергија коју користе они који стају у одбрану чистоће
Истине око те ствари против енергије којом заступају они који криве Истину што
се супротставља Божјој суштини, јер је он Истина. Сама Победа енергија оних
који су бранили Истину је Пут и Живот- једном речју то је Христос јер се Бог не
може посматрати само као Отац већ као Света Тројица.
2.Речи којима побеђују они који сведоче Истину су оруђе суштине Бога. Самостална реч која одређује неки појам нема енергију. Речи змија, злато, језгро, кукавица итд, имају енергију која наизменично мења поларитет. Једина Реч која поседује створену енергију је реч РЕЧ. Поларитет ове енергије је позитиван. Бог је Реч и Реч је у њему.
Јеванђеље по Јовану:
- У почетку беше Реч, и Реч беше у Бога, и Бог беше Реч.
- Она беше у почетку у Бога.
- Све је кроз Њу постало, и без Ње ништа није постало што је постало.
- У Њој беше живот, и живот беше видело људима.
- И Видело се светли у тами, и тама Га не обузе.
Када се узму речи које означавају неки појам и употребе у духу
стварања или обраћања за Дело, тада се тек ствара енергија, дакле енергија је
нестворена. Кроз Речи-Бога је све створено.
Дакле, речи без енергије добијају енергију кроз стварање - Дело, не постоји Вера без Дела.
3. Не
може се избећи сложеност у Богу јер да је Бог тако прост, не би му се одавала
Слава у његовим знаним и незнаним решењима и путевима
4. Дакле, једино на
енергију коју одаје реч РЕЧ може се применити назив Бог, и ту не постоји
никакав Дитеизам-двобоштво.
5. Суштина не надилази
енергију зато што је Бог стварао Речима, дакле он није трабуњао речи без
икаквог реда и повезивања, већ је речима створио све, уз саме Речи стварања
директно происходи и енергија тако да суштина не надилази енергију.
6.Заједничарење је и у
суштини и у енергији, да би дали тачне одговоре, очигледно је да су потребна
дела.
Нема коментара:
Постави коментар
Оставите свој коментар